Mit csinál a Magyar Könyvvizsgálói Kamara?
A Magyar Könyvvizsgáló Kamara 1997-ben alakult. Feladata, hogy a könyvvizsgálókat regisztrálja, valamint szabályozza és ellenőrizze a tevékenységüket. A Kamara biztosítja, hogy a Magyarországon tevékenykedő könyvvizsgálók a nemzetközi könyvvizsgálati standardokhoz igazodó magyar nemzeti standardok betartásával végezzék tevékenységüket.
A Magyar Könyvvizsgálói Kamara története
A Magyar Revizorok Szövetsége 1911-ben alakult azzal a céllal, hogy könyvszakértőként bíróságokon vagy peren kívüli ügyekben hiteles álláspontot tudjanak képviselni. A szövetség működése nem volt hosszú életű, pár év alatt meg is szűnt, ezt követően a 20. század viharos politikai eseményei évtizedeken át lehetetlenné tették egy hasonló intézmény felállítását. A rendszerváltozás után merült fel először állami szinten a könyvvizsgálói reform iránti igény. Ennek intézményesített formájára egészen 1997-ig kellett várni, ekkor foglalták törvénybe egy könyvvizsgálói kamara felállítását és a könyvvizsgálói tevékenységet. Az 1997. évi LV. törvény kimondja, hogy „a piacgazdaság működéséhez szükséges, hogy a vállalkozások vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetéről tárgyszerű információkat hozzanak nyilvánosságra. Az információk megbízhatóságát, hitelességét, a törvényekben meghatározott tartalmát a független könyvvizsgálók által végzett könyvvizsgálat alapozza meg”.
A Kamara tulajdonképpen egy szakmai önkormányzat, amely választott testület és tisztségviselők által a tagok szakmai és gazdasági érdekeiket képviseljék, mely természetesen összhangban áll a közérdekkel.
Mik a Magyar Könyvvizsgálói Kamara feladatai?
A Magyar Könyvvizsgálói Kamara többek között az alábbi feladatokat látja el:
- engedélyezi a könyvvizsgálói tevékenységet
- nyilvántartásba veszi könyvvizsgáló társaságokat
- névjegyzékbe veszi a könyvvizsgálók
- hivatalosan közzéteszi a kamarai tagok és a nyilvántartásba vett könyvvizsgálói társaságok tag- és névjegyzékét
- ellátja az okleveles könyvvizsgálók képzésével, képesítésével összefüggő vizsgaszervezési feladatokat
- véleményezi a könyvvizsgálók működési körébe tartozó törvényeket és jogszabályokat
- meghatározza és közzéteszi a nemzeti könyvvizsgálati standardokat
- szervezi és végrehajtja a könyvvizsgálók kötelező továbbképzését
- elvégzi a könyvvizsgálati munka minőségellenőrzését
- közreadja és betartatja az etikai szabályokat
- kiadja azokat a szakmai állásfoglalásokat, amelyek összefüggenek a könyvvizsgálattal
- szakmai kiadványok írásával és szakmai rendezvények szervezésével segíti a szakma fejlődését
A Kamara további feladatai bővebben.
A Magyar Könyvvizsgálói Kamara szervezeti felépítése
A Kamara legfelsőbb szerve a küldöttgyűlés, akit az ellenőrző bizottság ellenőriz. A Kamara vezetője az elnök. A Kamara feladatainak hatékonyabb ellátását a bizottságok garantálják, amelyek különböző tagozatokból állnak. A Magyar Könyvvizsgálói Kamara az alábbi állandó bizottságokból áll:
- Ellenőrző bizottság
- Fegyelmi bizottság
- Felvételi bizottság
- Oktatási bizottság
- Szakértői bizottság
- Központi választási bizottság
- Minőség-ellenőrzési bizottság
A részletes kamarai szervezeti ábrát itt találja.