Skip to main content

Cikksorozatunk első részében bemutattuk, hogy milyen változások történtek a 2022. évi transzferárazás tekintetében. Az alábbiakban pedig összefoglaljuk milyen további szigorítások léptek hatályba a 2023-as adóévtől kezdődően.

2023-as adóévtől érvénybe lépő szigorítások:

  1. Ügyletek összevonásának tilalma

A jelenlegi gyakorlat szerint, amennyiben a szerződések tárgya és teljesítésük minden lényeges feltétele előre rögzített és azonos, vagy a feltételek közötti eltérések nem jelentősek, illetve, ha azok egymással szorosan összefüggnek, az adózóknak lehetősége van az ügyleteket összevontan dokumentálni. A 2023-ban kezdődő adóévtől azonban nem lesz összevonható a beszerzés a beszerzett anyagokból gyártott termékek értékesítésével, továbbá a ráfordításokat érintő ügylet az elsősorban bevételeket érintő ügylettel.

  1. Pénzügyi adatok bemutatása

A Rendelet már korábban is kötelezővé tette annak bemutatását, hogy a felhasznált pénzügyi adatok hogyan köthetők az adózó beszámolójában foglalt adatokhoz. A Rendelet szövege kiegészítésre került azzal, hogy a törvényhozó különösképpen a beszámolójában foglalt adatok, a főkönyvi számlák, a költséghelyek, a költségviselők, a profitcentrumok vagy a munkaszámok bemutatását kéri. Emellett, amennyiben költségfelosztás történt, úgy a költségek felosztásának módja, illetve az alkalmazott felosztási kulcsok bemutatása is szükséges.

  1. Bővített fogalom meghatározások

Kibővítésre került a fogalmak köre. Pontosításra került a funkcionális elemzés fogalma, kiegészítve azon funkciók felsorolásával, amelyek bemutatása – természetesen az adózó és az ügyletekben érintett felek tevékenységének figyelembevételével – szükséges a nyilvántartási kötelezettség teljesítése esetén.

Megtörtént továbbá a nyilvántartás fogalmának újra definiálása is. Korábban a fő és helyi dokumentum egy nyilvántartásnak minősült. A 2023-ban kezdődő adóévre vonatkozóan azonban külön nyilvántartásnak minősül a fődokumentum, és ügylettípusonként a helyi dokumentumok.

Összességében megállapítható, hogy a 2023-as évtől jóval összetettebb és részletesebb lesz a transzferárazás. A bevezetésre kerülő új adatszolgáltatási kötelezettségnek köszönhetően a NAV sokkal több adattal fog rendelkezni a társaságok kapcsolt ügyleteiről, melyet kockázatértékelési célból valószínűsíthetően elemezni is fog. A társaságiadó-bevallásban szerepeltetendő új adatok a leendő adóellenőrzések alapját is adhatják majd. Az érintett cégeknek mindenképpen azt javasoljuk, hogy azonnal lépjenek és kezdjék meg a transzferár dokumentációs folyamatok áttekintését, melyhez amnyeiben indokolt vegyék igénybe transzferár nyilvántartás elkészítésére specializálódott szakértői csapatunkat.

 A Focus Tax Kft. szolgáltatása kiterjed mind a fő-, mind a helyi transzferár dokumentum elkészítésére, azon belül – ahol szükséges – a helyi dokumentumot alátámasztó Benchmark elemzések és azokat alátámasztó dokumentáció elkészítésére. Ennek értelmében még nem késő most sem átgondolni, és ha szükséges elkészíteni a transzferár-nyilvántartást! Társaságunk referenciái között transzferár dokumentáció és transzferár-nyilvántartás készítés is szerepel. Amennyiben az Ön cége is kötelezett lehet transzferár-nyilvántartás elkészítésében, kérje szakértőink segítségét! Társaságunk áll az Önök rendelkezésre a transzferár-nyilvántartási kötelezettség vizsgálata, és amennyiben szükséges a nyilvántartás elkészítése terén.